Kundservice

Har du frågor eller synpunkter? Här kan du kontakta oss
Kontakta oss Hör av dig till oss på det sätt som passar dig bäst
Kontaktuppgifter
Ring oss

Kundservice är öppet alla dagar i veckan och vi svarar i telefon dygnet runt på telefon: 0771-22 40 00. Där når du även vår talstyrda reseplanerare som hjälper dig med reseinformation.

Skriv till oss

Här hittar du vårt kontaktformulär. Genom det kan du snabbt och enkelt höra av dig till oss.

Du kan också skicka e-post till kundservice@sormlandstrafiken.se

Besök oss

Eskilstuna Station360

I Eskilstuna på Station360 vid Resecentrum (Centralplan) kan du köpa biljetter och reskort för din resa i Eskilstuna, övriga Sörmland och Sverige.

Eskilstuna Station360 är knutpunkt och servicekontor för Sörmlandstrafiken och ombud för Trafik i Mälardalen (TiM), SJ, Tågkompaniet och SL.

Öppettider:
Måndag–fredag 05.50–17.10
Lördag 07.35–14.10
Söndag 09.35–16.10

Öppettider 4 juli - 7 augusti 

Vardagar: 07.30 - 17.10
Lördag: 07.35 - 14.10
Söndag: 09.35 - 16.10 

För tidtabeller, reklamationer, ihopslagning av rabattkort, förlust av kort, resegarantiärenden m.m ringer du Sörmlandstrafikens kundservice på telefon 0771-22 40 00 eller skickar e-post till kundservice@sormlandstrafiken.se

För kvarglömda saker på bussen kontaktar du respektive trafikföretag.

FAQ Frågor och svar om det nya biljett- och betalsystemet.
Byte av resekort och övergångsperioden

Om jag reser från Katrineholm till Nyköping, räknas detta då som tvåzoners eller trezoners resa? Katrineholms kommun har ju en gräns mot Nyköpings kommun, men busslinjen går en liten sträcka i Flens kommun.

Det räknas som två zoner, även om del av resan sker via Flens kommun. På samma sätt går det att resa exempelvis Eskilstuna-Katrineholm/Vingåker via Flen och det räknas ändå som två zoner. Det som avgör är om zonerna gränsar till varandra. 


Hur länge kan jag resa på mitt gamla resekort?

Periodkortet använder du perioden ut, (som längst till och med den 30 oktober) och det ska visas upp tillsammans med inköpskvittot. Detta för att det ska vara möjligt att kontrollera hur länge periodkortet gäller.

Rabattkort och enkelresekort är inte giltiga efter den 30 september, utan behöver bytas ut mot ett nytt resekort. Under kortbytardagarna kan du byta in ett resekort utan kostnad. Därefter kostar det nya kortet 20 kr.

Kan jag flytta över produkterna från mitt gamla resekort till det nya resekortet?
Ja, om du har ett rabattkort eller enkelresekort kommer du att kunna föra över värdet du har kvar på rabattkortet till en reskassa på det nya resekortet. Vi byter ut det gamla resekortet mot ett nytt resekort.

Om du har ett periodkort (Pendlarkort, Sörmlandskort, Stadskort eller Skolungdomskort), kan du hämta ut ett nytt resekort mot uppvisande av detta, men du fortsätter att resa på ditt gamla kort (tillsammans med kvitto) fram till periodens slut – som längst till den 30 oktober 2016.

Vad kostar det nya resekortet?
Resekortet kostar 20 kr. Men om du byter in ett giltigt resekort under kortbytarperioden den 16-30 september får du det nya resekortet utan kostnad.

Hur reser jag med det nya resekortet om bussen inte har de nya valideringsmaskinerna?
De nya resekorten gäller från och med den 1 oktober (gamla periodkort får användas perioden ut och visas upp tillsammans med kvitto). Finns det ingen biljettmaskin på bussen visar du istället upp ditt resekort för föraren. Finns det en biljettmaskin ska ditt resekort valideras.

När börjar de nya resekorten att gälla?
Resekorten börjar gälla fullt ut den 1 oktober 2016, men om du under kortbytardagarna har bytt dina gamla resekort mot ett nytt resekort; så gäller det även under perioden 16-31/9. Se kompletterande svar under nästa fråga.

Om jag byter mitt gamla resekort mot ett nytt under kortbytardagarna, får jag resa på det innan den 1 oktober?
Ja. Kortet valideras när det finns en valideringsmaskin, annars visas det upp för föraren. Byte av teknik och nya biljettmaskiner kommer att pågå under september och oktober.

Elver som åker med både buss-och tågförbindelse, ska de som andra elever bara visa upp sitt nya resekort under perioden fram till 1 okt även på tåget?
Ja, samt att elevens namnteckning ska finnas på baksidan av det nya resekortet.

Finns alla gamla biljettyper kvar den 1 oktober?
Nej, det blir många nyheter i och med den nya "Sörmlandstaxan"; Pendlarkortet ersätts med ett 30-dagars kort som antingen är giltigt i en zon eller i hela länet. Kortet kan användas obegränsat på buss och tåg inom respektive zon/länet.

Rabattkortet ersätts med en reskassa. Skillnaden mot rabattkortet blir att du inte får ett mervärde när du laddar kortet utan du betalar istället ett lägre pris för din resa.

Enkelresa stad – enkelresekortet tas bort. När du betalar för en enkelresa får du en pappersbiljett eller en elektronisk biljett på ditt resekort (om du betalar med reskassa).

Shoppingkortet – tas bort. Istället erbjuds du en 24-timmarsbiljett som gäller för obegränsat resande i en zon eller i länet. Vi inför också ett månadskort som endast gäller under lågtrafiktid (kl 9-14 samt efter kl 18 på vardagar samt under hela helgen).

Sommarlovskortet – inför sommaren 2017 kommer du att kunna ladda ner Sommarlovskortet till ditt kort via Mina sidor eller hos kundcenter och ombud.

Gymnasiekort/Grundskolekort – ersätts av ett nytt skolkort som är giltigt i en zon eller i hela länet och gäller för 3 resor per dag helgfri måndag-fredag – ej nattbussar eller jul- och sommarlov, men övriga lov.

Elevkort, Eskilstuna kommun – oförändrat, d v s; 4 resor per dag hela veckan, året om, utom sommarlov.

Var kan jag byta in mitt gamla resekort mot ett nytt?
Inbyte av gamla resekort kan göras på Station360 på centralstationen i Eskilstuna eller vid någon av våra tillfälliga kortbytar-ställen runt om i länet. På webben finns från och med den 1 augusti en förteckning över platser och tider för vår kortbytar-turné som pågår den 16-30 september.

Jag har ett giltigt gammalt resekort men har missat att byta in det innan 1 oktober. Hur gör jag?
Det är okej att resa den dagen. Föraren kommer att markera kortet med ett kryss och märka det som giltigt i ytterligare en dag. Det gör vi för att du ska hinna byta ditt gamla kort mot ett nytt. Om du försöker resa på ett kryssat kort med ett datum som gått ut kommer du att nekas resa. (Här återkommer vi med information om sista giltighetsdag med gamla resekort.)

Var finns det kortbytarkuvert?
Kortbytarkuvert finns på Station360 i Eskilstuna, under kortbytardagarna, hos ombud och ombord på många av våra bussar. I kuvertet finns instruktioner och en blankett som du fyller i och skickar in till oss tillsammans med ditt gamla kort. Portot är redan betalt om du använder de speciella kuverten som du får av oss.

Speciella regler för periodkort
Har du ett periodkort med giltighetstid efter den 1 oktober 2016 ska det visas upp tillsammans med kvitto vid ombordstigning. Om du tappar bort ditt kvitto kan du hämta ett nytt på Sörmlandstrafikens kontor på Station360 vid Centralstationen i Eskilstuna.

Nya systemet och nya resekortet

Gäller ett 30-dagars kort i 30 dagar, eller gäller det en kalendermånad?
30 dagar.

Jag har flera produkter på mitt nya resekort. Känner systemet av vilken produkt som ska användas?
Finns ett periodkort eller skolkort på kortet så väljs det alltid i första hand. I andra hand väljs reskassa. Om du har ställt in en favoritresa på mina sidor är det priset för denna som dras från din reskassa. Om du inte ställt in en favoritresa dras automatiskt en enkelresa för en zon/vuxen. Om något avviker från det normala säger du till föraren för att få rätt produkt.

Hur stor reskassa kan jag ladda på mitt kort?
Reskassan laddas med jämna hundralappar - minst 100 kr och max 2 000 kr.

Mitt kort är trasigt. Hur gör jag då?
Är kortet trasigt så byter vi ut det mot ett nytt utan kostnad. Har du tappat bort ditt kort behöver du betala 20 kr för ett nytt kort.

Vad händer om jag tappar bort mitt kort?
Om du registrerat kortet på Mina sidor har du Tappa bort-garanti. Då behöver du skaffa dig ett nytt resekort och kontakta kundjtänst så hjälper vi dig att föra över dina biljetter till det nya kortet. 

Kan jag köpa biljett ombord på bussen?
Ja, de flesta biljetter kommer du precis som idag kunna köpa ombord på bussen med betalkort. Köper du enkelbiljett är det ett högre pris vid köp ombord på bussen. Om du vill resa till lägre pris kan du istället ladda på pengar på din reskassa vilket du också kan göra på bussen.

Måste man ha ett resekort?
Nej, vissa av våra biljettyper skrivs ut på papper eller laddas ned till din smartphone via Sörmlandstrafikens app. Vill du ha ett periodkort eller reskassa måste du dock använda ett resekort.

Ska alla biljetter valideras i de nya maskinerna?
Biljetter på papper och resekort ska valideras. Mobilbiljett kommer till en början att valideras visuellt för föraren precis som idag. Inom kort kommer dock även mobilbiljetter att kunna valideras. Har du köpt en enkelbiljett som pappersbiljett finns det en streckkod på biljetten som du validerar om du gör en övergångsresa.

Går det att annullera ett köp i bussen?
Aktiverade månadskort kan inte annulleras på bussen, däremot går det att annullera en enkelbiljett – inom en viss tid. Det rör sig om några minuter – men vi återkommer med ett mer exakt svar.

Kan jag resa med tåg på mitt resekort?
30 dagarskort zon eller län gäller mellan de stationer som finns inom området där biljetten gäller. Undantaget är Södertälje, dit gäller det endast på buss.

Förseningsersättning Förseningsersättning gäller om du blir mer än 20 minuter försenad. Här kan du läsa om hur du ska göra för att få resegaranti, och vilka villkor som finns.
Förseningsersättning

Beslutade vid direktionens sammanträdande den 29 september 2016, § 13.

Ersättning vid försening
Om förseningen överstiger 20 minuter, och beror på Sörmlandstrafiken, Sörmlandstrafikens trafik eller brister i Sörmlandstrafikens information och gör att du är sen till ditt resmål, har du rätt till förseningsersättning eller ersättning för alternativt färdsätt, exempelvis taxi eller privatbil.

Förseningsersättning utgår efter ansökan härom enligt följande:
- Vid mer än 20 minuters försening ersätts 50 procent av resekostnaden, dock lägst 50 kronor.

- Vid mer än 40 minuters försening ersätts 75 procent av resekostnaden, dock lägst 50 kronor.

-  Vid mer än 60 minuters försening eller utebliven resa ersätts hela resekostnaden, dock lägst 50 kronor.

Ersättningen sätts in på av dig angivet konto. Väljer du istället att få ersättningen insatt som reskassa, får du 50 kronor extra att resa för.

Om du reser med tåg
Om du åker med Sörmlandstrafikens resekort på tåg, likställs Sörmlandstrafikens förseningsersättning med respektive tågoperatörs förseningsersättning eller motsvarande.

OBS! I dessa fall skickar du dina anspråk till Sörmlandstrafiken direkt och inte till tågoperatören - Sörmlandstrafiken handlägger ansökan. Ersättningen betalas sedan ut till av dig angivet konto eller i form av reskassa från Sörmlandstrafiken.

För dig som reser med något av Sörmlandstrafikens periodkort gäller att beloppet som kan återbetalas baseras på de antal resor som en genomsnittsresenär gör.

Ersättning för alternativt färdsätt
Om resenären, till följd av förseningar i busstrafiken eller brister i Sörmlandstrafikens information, har skälig anledning att anta att en resa kommer att bli mer än 20 minuter försenad har resenären rätt till ersättning för skäliga kostnader som Resenären har haft för annan transport för att nå slutdestinationen.

Högsta ersättning per förseningstillfälle enligt denna punkt är 1/40 av det prisbasbelopp som enligt 2 kap. 7 § socialförsäkringsbalken gäller för det år som resan skulle ha avslutats. Ersättning utgår endast för transportkostnaden och Sörmlandstrafiken ersätter exempelvis inte dricks eller andra kostnader.

Ersättning för alternativt färdsätt – Taxiresa
I dessa fall beställer du taxituren själv och skickar sedan kvitto från taxifärden i original, tillsammans med ifyllt formulär i Förseningsersättningsfoldern som du hämtar på försäljningsställena, i bussen eller laddar ner från www.sormlandstrafiken.se. Om du får ersättning för taxikostnader har du inte rätt till annan förseningsersättning.

Ersättningen sätts in på av dig angivet konto. Väljer du istället att få ersättningen insatt som reskassa, får du 50 kronor extra att resa för.

Ersättning för alternativt färdsätt – Privatbil
Om du istället väljer att ta privatbil till tänkta slutdestination ersätter Sörmlandstrafiken dig, med den beloppsmässiga begränsning som anges i punkt 11.7, enligt Skatteverkets norm för skattefri milersättning. Om du får ersättning för bilkostnader har du inte rätt till annan förseningsersättning.

Ersättningen sätts in på av dig angivet konto. Väljer du att få ersättningen insatt som reskassa, får du 50 kronor extra att resa för. Du kan inte samtidigt få ersättning för försening och alternativt färdsätt.

När ska anspråk göras?
För att få ersättning enligt ovan ska du fylla i formuläret i Förseningsersättningsfoldern och tillse att detta är Sörmlandstrafiken tillhanda senast 60 dagar efter inträffad försening. Eventuell ansökan om överprövning av Sörmlandstrafikens därefter fattade beslut om ersättning ska göras senast tre veckor efter beslutet fattats.

Blankett för förseningsersättning

Blanketten fyller du i och skickar till:

Kommunalförbundet Sörmlands Kollektivtrafikmyndighet
Svarspost
20624434
638 01 Eskilstuna

Resevillkor

Resevillkoren finns för att vi ska kunna säkerställa en god service till dig med trygga och säkra resor.

I och med att du köper en biljett av oss har vi ingått i ett avtal. Detta avtal är våra köp- och resevillkor. Köp- och resevillkoren gäller alla våra buss- och tågresor inom och utanför Sörmlands län som sker med en biljett (färdbevis) som är utfärdad och/eller godkänd av oss.

För att ta del av våra köp- och resevillkor, klickar du på länken nedan.

Allmänna resevillkor.

Hittegods Har du glömt någonting på bussen? Så här kontaktar du våra hittegodsavdelningar
Hittegods

Sörmlandstrafiken har inga egna bussar eller anställda bussförare. För att du ska kunna resa med bussarna i Sörmland har vi avtal med trafikbolag som utför trafikuppdragen åt oss. Dessa viktiga samarbetspartners är Transdev, Bergkvara Buss och Nobina – samt ett antal taxibolag. Du kan ringa dem (måndag till fredag) om du tror dig ha glömt kvar något. Kontakta Trafikupplysningen på 0771-22 40 00 om du vill veta vilket trafikbolag som kör din linje.

Trafikbolag i Sörmland

Hittegods Nobina Sörmland har telefonnummer 0155-40 16 29, med telefontid 08.30–12.30. I Nyköping kan hittegods hämtas på Nobinas garage, Gasverksvägen 7 helgfria vardagar klockan 06.00 –14.30. Hämtning av hittegods på övriga garage sker efter överenskommelse. Adress och telefonnummer till berört garage finns nedan.

Hittegods hos Bergkvara Buss har öppet helgfri vardag klockan 08–17. Det går bra att ringa till deras växel på 0152–238 00.

I Eskilstuna har Transdevs hittegods öppet helgfria vardagar 08–12 och 13–16. Telefon 016–15 01 42, mellan klockan 09.30–11.30.

Eskilstuna

Transdev
Fabriksgatan 10
633 46  Eskilstuna
Tel: 016 - 15 01 30

Nobina
Öjavägen 1
642 93  Flen

Katrineholm

Nobina
Videvägen 12
641 49  Katrineholm

Nyköping

Nobina
Gasverksvägen 7
611 35 Nyköping 

Strängnäs

Bergkvara Buss
Harvstigen 1
645 41  Strängnäs
Tel  0152 - 238 00

Trosa

Nobina
Industrigatan 31
619 00  Trosa

Vingåker

Nobina
Idrottsplan 1
643 31  Vingåker