Använd bakre eller mittersta dörren för på- och avstigning

Med anledningen av den pågående Corona-spridningen hänvisar vi nu våra resenärer till att inte använda den främre dörren för på- och avstigning. Beslutet gäller från och med den 18 mars.

– Det är ett sätt att få våra förare att känna sig tryggare i denna svåra situation, säger Niklas Andersson, enhetschef för trafikavtal på Sörmlandstrafiken.
I praktiken innebär det alltså att bussresenärerna i Sörmland hänvisas till mittendörrarna eller de bakre dörrarna för på- och avstigning.
– Bakgrunden är att våra förare känner sig otrygga av att möta så många resenärer på nära håll varje dag i denna speciella situation. Det handlar inte om smittspridningsrisken i sig utan beslutet är taget för att minska förarnas oro. Och därigenom säkra en så stor bemanning som möjligt bland förarkåren för att hålla uppe vår trafik, säger Niklas Andersson.

Det innebär också att kortbetalning och validering av gröna resekort inte kommer vara möjligt då området närmast föraren kommer att stängas av.
– Det är fortfarande upp till resenären att ha en giltig biljett. Vår rekommendation är att man under denna period köper biljett i appen. Det är speciella tider för oss alla och vi ber våra resenärer att ha överseende med detta, säger Andersson.

Appbiljetterna kommer att aktiveras direkt vid köp. Har du giltig månadsbiljett kliver du bara på utan att blippa kortet och behöver inte lösa ny biljett i appen. Månadskorten köper du hos ombud eller via Mina sidor. Ditt ombud kan också hjälpa dig att aktivera produkten. Det är för närvarande inte möjligt att köpa eller aktvitera biljetter ombord på bussen.

Frågor och svar kring biljettköp under de nya rutinerna med stängda framdörrar:

Kan jag köpa biljett ombord på bussen med kontokort?
Svar: Nej. Området vid föraren är avstängt och det går alltså inte att köpa biljett med kontokort. Det är fortfarande ditt ansvar som resenär att resa med giltig biljett och den som inte gör det riskerar böter vid kontroll. Vi hänvisar i första hand alla köp av enkelbiljetter till appen. I appen kan du också betala din biljett med Swish eller faktura från Klarna. Din app-biljett kommer att aktiveras direkt vid köp. 

Om jag har reskassa på mitt gröna kort, kan jag resa på det?
Svar: Nej. Även validatorn där du normalt registrerar din resa är inom det avstängda området. Har du reskassa så hänvisar vi till att köpa ny enkelbiljett i appen (det är samma pris som vad din resa hade kostat med reskassa). Den reskassa du har kvar på kortet sparar du till att använda när vi öppnat upp framdörrarna för påstigning igen.

Kan jag ladda på mitt kort med reskassa hos ombud eller Mina sidor?
Svar: Nej, från och med den 1 april går det inte att ladda på reskassa via ombud eller Mina sidor. Anledningen är att biljetter som bekant inte kan valideras ombord på bussarna under rådande förutsättningar.

Om jag har en periodbiljett, kan jag resa med den?
Svar: Ja. Om den är giltig och aktiv går det alldeles utmärkt att resa med den. Du kommer inte kunna registrera resan i validatorn men det är bara att kliva på utan att blippa. Om din periodbiljett inte är aktiv kan något av våra ombud hjälpa dig att aktivera. Från och med den 1 april kommer alla periodbiljetter att aktiveras automatiskt direkt vid köp. Det samma gäller för periodkort köpta från den 18 mars och senare (eftersom det var då vi stängde av området framme hos föraren). Läs mer i artikeln här!

Vad händer om jag om jag laddar på flera perioder vid ett och samma tillfälle på mitt resekort?
Svar: 
I och med att samtliga produkter aktiveras direkt vid köp kommer alla att bli aktiva. Det går alltså inte att ladda på flera perioder för att använda senare. Vi avråder därför ifrån att ladda på fler perioder för tillfället. 

Kan jag köpa enkelbiljetter hos ombud?
Svar: Ja, från och med den 1 april går det att köpa enkelbiljetter hos ombud. Observera att dessa aktiveras direkt vid köp.  

Om jag saknar smartphone eller av andra skäl inte kan köpa app-biljetter, hur gör jag då?
Svar: Vi hänvisar i första hand till appen, men ett alternativ för dig som inte kan göra detta är alltså att köpa enkelbiljett hos ombud. Dessa blir automatiskt aktiva direkt vid köp, så de går alltså inte att spara för att resa senare. Vi är medvetna om att detta ställer till problem för en del resenärer, men ber om överseende i denna svåra och ovanliga situation. Om du tycker det är krångligt att köpa i appen kan vår kundservice hjälpa dig. De har öppet 24 timmar om dygnet och nås på: 0771-22 40 00. Om du reser utan giltig biljett riskerar du tilläggsavgift vid kontroll. 

Hur länge kommer dessa nya rutiner att gälla?
Svar: Det finns ingen tidsplan i nuläget. Allt hänger på Coronasmittans utvecklig och spridning. Vi strävar alla efter att så fort som möjligt återgå till normala rutiner igen.

Vart kan jag vända mig vid frågor?
Svar: Ring vår kundservice på 0771-22 40 00. Du hittar också mer info om Coronaviruset kopplat till kollektivtrafiken här.