Kundservice för allmänna kollektivtrafiken får nya öppettider från och med 1 november

Från 1 november kommer Sörmlandstrafikens kundservice för allmän kollektivtrafik att få nya öppettider. Vi går ifrån den tidigare dygnet-runt öppna verksamheten och kommer istället att ha telefontider från 06.00-22.00 på vardagar samt 07.00-19.00 på helgerna.

Beslutet grundar sig i en kombination av att erbjuda bra service och tillgänglighet för våra resenärer samtidigt som vi avsätter våra resurser där de gör som mest nytta. Inkommande samtal på tider utöver de nya öppettiderna har historiskt sett varit extremt få. Därför har vi valt att prioritera om så att vi kan erbjuda bästa tänkbara service där behovet är som störst.


Förändringen innebär också att Station 360 i Eskilstuna får nya öppettider, vardagar 06:30-16.10 och stängt på helgen.  

Nedan har vi sammanställt vanliga frågor och svar kring ändringen:

Vilka är de nya öppettiderna och när börjar de gälla?
Svar:
Servicecenter för den allmänna kollektivtrafiken kommer från och med den 1 november att ha telefontid från 06.00-22.00 på vardagar och 07.00-19.00 på helger och röda dagar.

Varför tar ni bort dygnet runt-öppet som ni hade tidigare?
Svar:
Beslutet grundar sig i en kombination av att erbjuda bra service och tillgänglighet för våra resenärer samtidigt som vi avsätter våra resurser där de gör som mest nytta. Inkommande samtal på tider utöver de föreslagna öppettiderna har historiskt sett varit extremt få, vilket gör det svårt att motivera bemanning där i någon större utsträckning. I och med detta kan vi frigöra resurser som ger en bättre kvalitét/leverans i vårt helhetsuppdrag. I slutändan handlar det om effektiv användning av skattepengar.

Hur kommer resenärerna att påverkas?
Svar: Genom att fokusera resurser på övrig tid kommer resenärerna att erbjudas spetskompetens och en ökad kvalitet under tillgängliga tiderna. De nya öppettiderna innebär fortfarande att du kan komma i kontakt med oss via telefon under en stor del av trafikdygnet på vardagar. För dig som behöver information utöver dessa tider har vi förbättrat våra digitala tjänster för trafikinformation och du kan alltid hålla dig uppdaterad om trafikläget i vår app eller genom reseplaneraren på webben.

Hur står sig de nya öppettiderna i telefon om man jämför med andra i branschen?
Svar: Dom är fortfarande väldigt generösa om man jämför med våra kollegor i andra regioner.

Ändras även öppettiderna på Station 360 i Eskilstuna?
Svar:
Ja, i samband med denna ändring kommer vi även att korta ner öppettiderna för Station360. De kommer från och med 1 november att ha öppet vardagar 06:30-16.10. Inte längre öppet på helger. Ärenden under helgen hänvisas till kundservice. 

Varför har ni inte öppet under helgen?
Svar: Beslutet grundar sig i en kombination av att erbjuda bra service och tillgänglighet för våra resenärer samtidigt som vi avsätter våra resurser där de gör som mest nytta, i kanaler som hela Sörmlands medborgare kan nyttja. Besök till Station360 har under helgen historiskt sett varit få, om man jämför med antalet besök som sker på vardagar.

Hur står sig de nya öppettiderna på Station360 om man jämför med andra regioner?
Svar: Till skillnad från flera andra regioner kommer Station360 inte ha öppet för besök på helgerna. Vi vill dock poängtera att själva servicefunktionen för personlig kontakt inte är stängd. Våra telefontjänst med personlig service har öppet mellan 07.00-19.00 på helgerna och där har vi som sagt generösa tider i jämförelse med andra regioner.

Jag behöver köpa bussbiljett på helgen. Vad gör jag?
Svar:
Du kan köpa ombord på bussen eller av något av våra ombud. Närmaste ombud från Station 360 finns på Fristadstorget.

Var vänder jag mig om jag har ett ärende utanför kundservice öppettider?
Svar:
På Sörmlandstrafiken.se kan du bland annat planera din resa, hitta priser och produkter, lämna en kundsynpunkt och ansöka om förseningsersättning.

Jag har tidigare fått hjälp av Station360 med att omboka min tågbiljett till en annan avgång eller fått tågbiljetten återbetald i samband med en trafikstörning. Varför kan jag inte få samma hjälp längre?
Svar: Med anledning av att SJ inte längre kommer att trafikera sträckan Eskilstuna har SJ sagt upp kundserviceavtalet på Station360. Det innebär att vi inte längre kan vara behjälpliga i dessa situationer. Resenärer hänvisas till SJ:s vanliga kundservice som nås via telefon 0771 75 75 75 eller via sj.se 

Jag har tidigare fått hjälp av Station360 med att skriva ut min biljett om SJs biljettautomat varit ur funktion. Varför kan jag inte få samma hjälp längre?
Svar: Med anledning av att SJ inte längre kommer att trafikera sträckan Eskilstuna har SJ sagt upp kundserviceavtalet på Station360. Det innebär att vi inte längre kan vara behjälpliga i dessa situationer. Resenärer hänvisas till SJ:s vanliga kundservice som nås via telefon 0771 75 75 75 eller via sj.se 

Kan jag köpa en tågbiljett på Station360?
Svar: Ja, Station360 är fortsatt ombud för SJ och säljer precis som vanligt tågbiljetter.

Jag har tidigare fått bra hjälp av personalen på Station 360. Vem hjälper mig nu om jag behöver stöd utöver de nya öppettiderna?
Svar: I och med att vi omprioriterar resurserna kommer vi stärka upp vår telefonbemanning och erbjuda ett brett och kvalitativt stöd via vårt servicenummer 0771 22 40 00. Denna del av verksamheten växer och får också ett utökat ansvar som gör att vi kan hjälpa dig på bästa sätt oavsett vilken fråga du har.