Premiär för Mälartåg på linjen Linköping-Katrineholm-Eskilstuna-Västerås-Sala

Den 16 november gör det nya dubbeldäckartåget Mälartåg premiär på linjen Linköping-Katrineholm-Eskilstuna-Västerås-Sala. Det innebär att stora moderna regionaltåg nu rullar på de fyra Mälartågslinjerna, med fler sittplatser som bidrar till att de som måste resa till jobb och studier får en säkrare och tryggare resa.

– Det är glädjande att moderna Mälartåg nu rullar på fyra linjer i Mälardalen. I rådande läge ska vi bara resa när vi måste, men de här tågen är en viktig satsning in i framtiden. En kollektivtrafik som underlättar människors vardag är en förutsättning för att Sörmland och Mälardalen ska utvecklas på ett hållbart sätt, säger Monica Johansson (S), vice ordförande Mälardalstrafik MÄLAB AB samt regionstyrelsens ordförande i Region Sörmland.

Linköping-Norrköping- Katrineholm-Flen-Hälleforsnäs-Eskilstuna-Kvicksund-Kolbäck-VästeråsRansta-Sala blir den fjärde linjen i Mälardalen som trafikeras med Mälartåg. Trots rådande läge till följd av corona är det många som behöver resa till jobb och studier. Det nya toppmoderna fordonet ger en enklare och bekvämare resa. Det är specialanpassat för regionaltågstrafik med hög komfort och goda möjligheter att arbeta ombord. Fordonet har tre gånger så många sittplatser, 357, jämfört som tåget som det ersätter på linjen. Även nya avgångar på linjen från mitten på december kommer att innebära fler sittplatser i rusningstid och att resenärerna kan få mer utrymme i tågen.

– På mindre än ett år har 31 nya Mälartåg satts i trafik i Mälardalen, och fler är på väg. Tågen är en viktig framtidssatsning som rustar för ett starkare arbetspendlande i hela Mälardalen, säger Kristoffer Tamsons (M), ordförande i Mälardalstrafik MÄLAB AB samt trafikregionråd i Region Stockholm. Totalt kommer fyra Mälartåg att trafikera linjen genom Östergötland, Sörmland och Västmanland. Efter premiären med det första tåget den 16 november sätts det andra i trafik den 13 december och ytterligare två tillkommer inom det närmaste halvåret. Trafiken på linjen kompletteras med sex befintliga regionaltåg som rustas upp och moderniseras under nästa år. Totalt 33 Mälartåg planeras vara i trafik i Mälardalen inom det närmaste halvåret. Ytterligare tolv Mälartåg är beställda och ska enligt plan börja levereras och sättas i trafik hösten 2021.

Om Mälartåg:

De nya dubbeldäckartågen är tillverkade i Schweiz. Varje tågsätt är utrustat med 333 sittplatser och 24 fällstolar. De fasta sittplatserna är ställbara och har arbetsbord, tillgång till wifi, läslampor och eluttag. På Mälartåg finns klimatanläggning och resenären kan också ta med sin cykel. Det finns plats för upp till sex cyklar i varje tågsätt, och det är tillåtet att ta med en cykel per resenär i mån av plats. Alla entrédörrar har insteg i nivå med plattform och tågen uppfyller de senaste kraven på tillgänglighet.


Mälartåg trafikerar dessa fyra linjer:

  • Örebro-Arboga-Kungsör-Eskilstuna-Strängnäs-Läggesta-Nykvarn-Södertälje-FlemingsbergStockholm (-Uppsala)
  • Hallsberg-Vingåker-Katrineholm-Flen-Gnesta-Södertälje-Flemingsberg-Stockholm
  • Norrköping-Kolmården-Nyköping-Vagnhärad-Södertälje-Flemingsberg-Stockholm
  • Linköping-Norrköping-Katrineholm-Flen-Hälleforsnäs-Eskilstuna-Kvicksund-Kolbäck-VästeråsRansta-Sala

 

Foto: Matthias Pfeil