Validatorerna flyttade – från och med den 25 januari ska du scanna dina biljetter på bussen igen

Nu är arbetet klart med att flytta validatorerna till mitten av samtliga våra bussar. Det betyder att du som resenär validerar dina biljetter genom att scanna dom i validatorn från och med den 25 januari. Då kan du därmed använda reskassa på ditt gröna resekort som betalmedel igen.

Framdörrarna på våra bussar har varit stängda för påstigning sedan den 18 mars 2020. Anledningen till beslutet var att säkra förarnas arbetsmiljö utifrån den pågående Corona-pandemin och sedan dess har vi i första hand hänvisat köp av biljetter via appen eller ombud.

Fortfarande är framdörrarna stängda och det är fortfarande påstigning i mitten som gäller. Men nu har vi gjort klart arbetet med flytt av samtliga validatorer till mitten av bussarna och därmed går det att resa på reskassa eftersom resenärer nu scannar sina biljetter ombord på bussen. Detta gäller från och med den 25 januari. Tänk på att biljetterna efter detta datum inte längre aktiveras automatiskt, utan biljetten blir giltig först när du scannat den i validatorn. Så länge du bara reser inom en zon är det bara att kliva på och scanna biljetten i validatorn.  

I och med detta kan man resa på förladdad reskassa på sitt gröna resekort igen. Om du ska resa över flera zoner måste du se till att den resan är inställd som favoritresa via Mina Sidor. Är du osäker på hur du gör detta kan du som alltid ringa vår kundservice på 0771-22 40 00 så hjälper dom dig.  

I samband med detta vill vi också påminna om att det fortfarande är viktigt att resenärer följer Folkhälsomyndighetens direktiv och noga överväger sitt beslut att resa kollektivt. Välj andra färdmedel om du kan samt undvika resor i rusningstrafik.  

Följ också Folkhälsomyndighetens rekommendationer om att bära munskydd i kollektivtrafiken vid resor under högtrafik (vardagar mellan 07.00-09.00 samt 16.00-18.00).

Frågor och svar, flytt av validatorer i bussarna:

Vad är en validator?
Svar: Validator är maskinen som läser av biljetten och ser till att den aktiveras. Normalt sitter de framme vid föraren, men i och med att det området är avspärrat sedan mars 2020 har vi nu flyttat dom till mitten av bussarna. Validatorerna är öppna för användning från och med måndagen den 25 januari klockan 04.00.

Hur påverkar detta mig som resenär?
Svar:
Det första och viktigaste är att du från och med nu alltid måsta scanna din biljett i läsaren för att den ska aktiveras och vara giltig.  Det gäller alla typer av biljetter och produkter, alltså oavsett om du har biljett på grönt reskort, i appen eller pappersbiljett via ombud.

Hur validerar jag min biljett?
Svar: Du validerar biljetten genom att scanna biljetten mot validatorns läsare. Har du en appbiljett vrider du telefonen horisontellt och håller stilla i ett par sekunder mot läsaren.  

Vilka fördelar har det jämfört med tidigare?
Svar: Tidigare under Corona-pandemin har vi hänvisat alla köp av enkelbiljetter till app eller ombud. Nu kan du ladda reskassa på ditt gröna resekort och använda detta som betalmedel. Du kan också köpa biljett långt innan du ska resa och aktivera dom först när du kliver på bussen. Inga biljetter kommer längre att aktiveras direkt vid köp.

Jag har en månadsprodukt på mitt gröna resekort. Vad gäller?
Svar:
Då ska du scanna varje resa i validatorn. Precis samma regler som gällde innan vi stängde framdörrarna på grund av Corona-pandemin.

Vad gäller om jag ska åka på reskassa mellan flera zoner?
Svar:
Om du bara reser inom en zon kliver du bara på bussen och scannar ditt gröna kort. Vid resa över två zoner eller fler (exempelvis mellan Eskilstuna och Nyköping) måste vårt system känna till att du reser över flera zoner för att kunna dra rätt summa från din reskassa. Därför är det viktigt att du innan resan har gått in på Mina Sidor och registrerat den resa du ska göra som favoritresa. Detta blir då standardvalet för ditt kort och rätt pris dras automatiskt när du scannar biljetten i validatorn.

Kan jag betala med kontokort på bussen?
Svar: Nej. I och med att framdörrarna fortfarande är stängda så går det inte att betala med kontokort. Vi rekommenderar att du köper biljett via app, via ombud eller laddar på ett grönt resekort med några av våra månadsprodukter, biljetter eller reskassa.

Varför har det tagit så lång tid att genomföra detta?
Svar:
Vi har i första hand strävat efter en skyddslösning framme vid föraren som innebär att vi kan öppna framdörrarna igen. På det sättet skulle vi kunna erbjuda samma betalningsmöjligheter som innan pandemin bröt ut. Det är fortfarande vår förhoppning att hitta en sådan lösning, men det har visat sig vara en svår och komplex fråga att lösa. I väntan på detta beslutade Region Sörmland under hösten att validatorerna ska flyttas. Utöver själva arbetet med att fysiskt flytta validatorerna på länets samtliga bussar har det också tagit tid att ställa om vårt biljettsystem till de nya förutsättningarna som detta innebär.