Gå till innehållet

Fler produkter i appen från och med den 24/6

Publiceringsdatum

Grattis alla app-resenärer! Från och med den 24/6 kommer det även gå att köpa våra 30-dagarsbiljetter i appen.

Bild på en mobil som har Sörmlandstrafikens app öppen. Alternativen enkelbiljett och periodbiljett syns i bild.

Från och med tisdagen den 24/6 lanserar vi möjligheten att köpa fler produkter i vår befintliga app. Tidigare har man som bekant bara kunnat köpa enkelbiljetter i appen men från och med den 24/6 kommer det alltså vara möjligt att köpa 30-dagarsbiljetter i denna köpkanal. 

De produkter som läggs till i appen är:

  • 30-dagar, vuxen: 1 zon samt län
  • 30 dagar, ungdom/student: 1 zon samt län 

Köpflöde och betalsätt följer samma logik och villkor som för enkelbiljetterna. De valideras också i bussens validator på precis samma sätt som du är van vid från enkelbiljetterna. Denna möjlighet har varit efterfrågad från er resenärerna och vi hoppas att det kommer vara ytterligare ett smidigt och enkelt alternativ att köpa din periodbiljett.

I samband med denna uppdatering av appen kommer den också få ett uppdaterat utseende samt en ny ikon-symbol för visning på startskärmen på telefonen. Du som redan använder appen behöver inte göra någonting. Den uppdateras med den senaste ändringarna automatiskt. Men tänk alltså på att ikonen kommer se lite annorlunda ut när du ska hitta den på din telefon. 

Några viktiga saker att tänka på:

  • Periodbiljetter säljs givetvis också precis som vanligt via Mina Sidor och ombud, detta förändras inte!
  • Du som reser med periodbiljetter på ditt gröna resekort kommer kunna ladda på detta med periodbiljetter på precis samma sätt som tidigare.
  • Notera att Sommarkortet, skol/elevkort, dygnsbiljetter, lågtrafikkort och specialprodukter som exempelvis fria resor 65+ Eskilstuna INTE finns tillgängliga via appen. Dessa laddas på ditt gröna resekort på precis samma sätt som tidigare. 

För mer information och hjälp går det som vanligt utmärkt att  ringa till vår kundservice på 0771 – 22 40 00.

Frågor och svar: 

Varför gör ni denna uppdatering?
Svar: Sedan vi tog bort försäljning av periodbiljetter ombord av förare i vintras har vi arbetat för att få klart med den här lösningen. Nu är den tekniska utvecklingen klar och vi vill lansera den till er resenärer så fort som möjligt, Vi vet att många har efterfrågat att kunna köpa periodbiljetter i appen.

Vad behöver jag som app-användare göra för att få tillgång till uppdateringarna?
Svar: Du behöver inte göra någonting. Allt uppdateras automatiskt. Men eftersom det även ingår vissa grafiska förbättringar kommer app-ikonen på startskärmen på din telefon se lite annorlunda ut så håll utkik efter det.

Vilka produkter läggs till i appen från och med 24/6?
Svar: De biljetter som läggs till är: 
30-dagar, vuxen: 1 zon samt län 
30 dagar, ungdom/student: 1 zon samt län

Varför finns inte övriga produkter som exempelvis dygnsbiljetter, sommarkort och lågtrafikkort?
Svar: Det är en teknisk utveckling som behöver testas steg för steg tillsammans med våra leverantörer så det är flera system som behöver synkas med varandra för att det ska fungera. Vår ambition på sikt är att få in hela sortimentet i appen men det finns ingen tidsplan för när vi kommer nå dit fullt ut.

Jag har en periodbiljett sedan tidigare som jag köpt på Mina Sidor på webben. Kan jag logga in med samma konto och få upp produkten i appen?
Svar: Nej, tyvärr finns inte den kopplingen mellan Mina Sidor och appen i den här versionen. Vi jobbar givetvis på att kunna erbjuda det framöver. Men för nu gäller alltså att du måste skapa ett nytt konto i appen för att kunna köpa periodbiljetter där. 

Om jag har ett grönt resekort, kan jag ladda på det med en periodbiljett via appen?
Svar: Nej, resekort laddas på med periodbiljett eller enkelbiljett via ombud eller Mina Sidor, precis som tidigare.